sunnuntai 3. helmikuuta 2013

Stan Getz

Tämä on suomennos artikkelista, joka kuuluu sarjaan

Jazz on the Tube

The Internet's jazz video search engine

 

Voit klikata ylempänä olevaa linkkiä, kun haluat etsiä lisää sinua kiinnostavia jazzin historian suurmiesten videotallenteita. RikkiMikko pyrkii aika ajoin toimittamaan suomeksi näillä viedotallenteilla olevia tekstityksiä suomalaisten jazzin harrastajien iloksi. 
Voit myös tilata sähköpostiisi alkuperäisen Jazz on the Tuben täältä. Suomennetut tekstit saat RikkiMikon Jazzblogin sivulta, sikäli kuin niitä ilmestyy. Pysy kanavalla!

Stan Getz esittää kaksi numeroa  Cannes Jazz Festivallilla vuonna 1958. 

"Ghost Of A Chance"
Stan Getz (tenor sax), Martial Solal (piano), Pierre Michelot (bass), and Kenny Clarke (drums).

"Indiana"
Stan Getz, Guy Laffite, Barney Wilen, Don Byas, and Coleman Hawkins (tenor sax),
Martial Solal, (piano), Arvell Shaw (bass), and J.C. Heard (drums).
Stanley Gayetzky syntyi helmikuun 2, 1927 Philadelphiassa, Pennsylvaniassa ja varttui Bronxissa New York Cityssä. Stanin vanhemmat olivat Ukrainan juutalaisia, jotka olivat emigroituneet vuonna 1903 ja Stanin nuoruus olis varsin köyhää. Hänen äitinsä kannusti häntä tekemään ahkerasti työtä, ja hän tunsi kiinnostusta kaikkia instrumentteja kohtaan jo varhaisesta nuoruudestaan lähtien, minkä lisäksi hän oli luokkansa paras koulussa.  Getz sai alttosaksofonin isältään ollessaan kolmentoista, ja ollessaan viidentoista, hänet kutsuttiin sijaiseksi soittamaan ammattilaisena Jack Teagardenin yhtyeessä vuonna 1943. Ennenkuin Stan oli vielä kahtakymmentäkään, hän oli soittanut  Teagardenin, Nat King Colen, Lionel Hamptonin, Stan Kentonin, Jimmy Dorseyn, Benny Goodmanin ja Woody Hermaniin kanssa. Getzillä oli  had a hittikappale vuonna 1950  Woody Hermanin yhtyeen kanssa, ja hänen soolonsa kappaleessa ‘Early Autumn’ teki hänestä tähden. 

Vuonna 1953 Dizzy Gillespie/Stan Getz Quartet liittyi yhteen Oscar Petersonin, Herb Ellisin, Ray Brownin ja Max Roachin kanssa. 1950-luvun lopulla Stan ryhtyi soittamaan cool jazzia yhdessä Horace Silverin, Johnny Smithin, Oscar Petersonin ja muiden kanssa Scandinaviassa. Getz palasi  Yhdysvaltoihin ja alkoi esittää siellä bossa nova jazzia. Stan levytti ‘Jazz Samban’ (kuuntele lisää ääninäytteitä) vuonna 1962 ja voitti sillä 'Grammy for Best Jazz Performance' seuraavana vuonna sävelmällä 'Desafinado'. Getz levytti sitten albumin ‘Getz/Gilberto’ Tom Jobinin, Joao Gilberton ja vaimonsa Astrud Gilberton kanssa. Albumi voitti kaksi Grammy-palkintoa 'Best Album' ja 'Best Single', lyöden laudalta the Beatlesien’ ‘A Hard Days Night’ -levytyksen. 1970-luvulla Getz lähti mukaan fusio-jazz -liikkeeseen ja levytti Chick Corean, Tony Williamsin ja Stanley Clarken kanssa. Ilman Getziä tämä yhtye jatkoi nimellä 'Return To Forever'. Getz palasi bossa novaan ja heti sen jälkeen jazziin, ja jatkoi tämän lajin parissa loppuun saakka. 

1980-luvulla, sen lisäksi että hän esiintyi sellaisten taiteilijoiden kuten Kenny Baron kanssa ja teki kiertueita Intiaan, Australiaan ja Eurooppaan, Stan opetti  Stanfordin yliopistossa, jossa hän palveli residenssitaiteilijana,  'Artist in Residence. Vuonna 1986 Getz kutsuttiin Down Beat Jazz Hall of Fame'iin. Getz levytti viimeisen albuminsa Kööpenhaminassa helmikuussa vuonna 1991. Kokoelman nimi oli ‘People Time’, ja hän menehtyi saman vuoden kesäkuussa 64 vuoden ikäisenä. Stan Getz jätti perinnön eräänä suurimpana  jazzmuusikkona kautta aikojen, mitä hänen lempinimensäkin, yksinkertaisesti todistaa, ‘The Sound’. Getz on saavuttanut monia kunnianosoituksia ja ansiomerkkejä ja hänen vaikutuksensa ulottuu kauas tuleviin jazz-sukupolviin. 

“A good quartet is like a good conversation among friends interacting to each other's ideas.”
"Hyvä kvartetti on kuin hyvä keskustelu ystävien kesken, vuorovaikutuksessa toistensa ajatusten kanssa."

“Life is too full of distractions nowadays. When I was a kid we had a little Emerson radio and that was it. We were more dedicated. We didn't have a choice.”
"Elämä on liian täynnä häiriötekijöitä nykyään. Kun olin lapsi meillä oli pieni Emerson radio ja se oli siinä. Olimme enemmän omistautuneita sille, mitä meillä oli. Meillä ei ollut valinnanvaraa."

“We made records to document ourselves, not to sell a lot of records. I still feel that way. I put out a record because I think it's beautiful, not necessarily commercial.”
"Teimme äänitteitä dokumentoimaan itseämme, emme myydäksemme niitä paljon. Tunnen edelleenkin samalla tavalla. Minä tuotin levyn, koska mielestäni se on kaunis, ei välttämättä kaupallinen."

"It's like a language. You learn the alphabet, which are the scales. You learn the sentences, which are the chords, and then you talk extemporaneously with the horn. It's a wonderful thing to be able to speak extemporaneously, which is something I've never gotten the hang of. But musically, I love to talk off the top of my head. And that's what jazz music is all about." – Stan Getz
"Se on kuin kieli. Opit aakkoset, joita ovat asteikot. Opit lauseita, joita ovat soinnut, ja sitten improvisoit fonin kanssa. On hieno asia pystyä puhumaan ex tempore, mikä on mielestäni sellaista, jota en ole koskaan voinut koskaan voinut lopettaa. Mutta musiikillisesti rakastan puhua kaikkeni antaen. Ja siitähän jazzmusiikissa on kyse. " - Stan Getz


Lisää Stan Getz videoita, klikkaa tästä 

Katso 'Jazz on the Tube' -videoitten täydellinen luettelo/See the complete catalog of jazz on the tube videos
Help keep Jazz on the Tube going
For more Stan Getz videos, click here

Kerro ystävällesi... Lähetä tämän blogisivun linkki

http://www.JazzontheTube.com

Ei kommentteja: